Mål og succeskriterier

Få styr på den daglige journalskrivning

Fra uoverskuelig opgave
​til uundværligt værktøj

Lad det være sagt med det samme; socialfaglig dokumentation ER vigtig – det er udenfor enhver diskussion.
​Det giver en lang række store fordele at have styr på den daglige journalskrivning

​De er faglige, de er ressourcemæssige, de handler om arbejdsmiljø og derfor også om sygefravær, personalegennemstrømning, rekrutteringsproblemer etc. og de handler i sidste ende også om økonomi, at stedet får de rigtige takster, der matcher borgerens udfordringer og behov. Kort sagt; tænk på dokumentation som et (pædagogisk) aktiv – et aktiv af den helt store slags.

Dokumentationen ikke bare det skelet, hvorpå man hænger alt det andet. Dokumentation er den rygrad, hvorpå man hænger det skelet, der bærer alt det andet; faglighed, pædagogisk tilgang, formulering af delmål, handleanvisninger, sikring af en ensartet pædagogisk tilgang osv.

De døgntilbud, der har styr på deres socialfaglige dokumentation, har som reglen også har styr på alt andet. For de tilbud, hvor dokumentationen virkelig halter, kører det oftest kun én vej, nedad. Man får sjældent kunder i butikken af gode tilsynsrapporter, men der er gode chancer for at miste kunder på grund af dårlige tilsynsrapporter.

Det bliver nemt en spiral i den forkerte retning. De gode medarbejdere begynder at forsvinde hurtige end en normal personalegennemstrømning, større vikarforbrug, mindre faglig stabilitet, uro, hvad der igen kan lede til flere opsigelser, sygemeldinger – og rekrutteringsproblemer. 

Kvalificerede ansøgere har det med at undersøge den slags ting og for megen ustabilitet er noget af det, der kan afholde dygtige personer fra at sende en ansøgning til en ledig stilling.

​Selvom dokumentationsopgaven kan virke lidt usynlig og mindre vigtig end f.eks. faglig kompetenceudvikling, så kan det også være et rigtig dyrt sted at spare. Praktisktaget alt hænger nemlig sammen med og er, et langt stykke ad vejen, også afhængigt af, hvor godt dokumentationsrutinerne fungerer.

Den daglige dokumentationsopgave kan være en næsten uoverskuelig opgave. Medarbejderne mangler tid, journalsystemet er svært at tilgå, man er usikker på, hvorfor det overhovedet er vigtigt, mål og succeskriterier er uklare osv. osv. Det opleves som om journalskrivning og kvalitetstid med borgerne, er gensidigt udelukkende.

Det korte af det lange er, at når man har taget dokumentationen til sig og accepteret den som et værktøj, ja, så er der ret hurtigt et fagligt payoff og den bliver svær at undvære. Der er simpelthen mange lavthængende frugter her – lige til at blive plukket. Og tilsynet? 

Tjaee, de er ”tilfældigvis” ret glade for lige præcis det, der gavner borgerne. Ren win win.

Book et møde - lad os hjælpe dig

Hos HumanDocs ønsker vi at hjælpe dig med at optimere din dokumentation, derfor har vi nogle forskellige ydelser vi tilbyder.

​Det er ikke altid at ét tilbud løser jeres problem, derfor har vi forskellige måder at tilgå opgaven.

​Her kan du udfylde vores kontaktformular med dit navn, nummer og mailadresse. Vi besvarer henvendelser hurtigst muligt, og ser frem til at høre fra dig.

Udfyld formularen for at booke et møde med os

Vi besvarer henvendelser hurtigst muligt.
​Felter markeret med * skal udfyldes.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Humandocs

William Flügge

Krashavevej 30, 3760 Gudhjem​

Klik her for rutevejlending

Telefon: 21 45 30 10

E-mail: kontakt@humandocs.dk

CVR​: 38994069

Kontakt

Åbningstider:
Mandag – fredag: 08.00 – 16.00

Der​ tages forbehold for eventuelle ændringer.

Telefontider​:

Mandag – fredag: 08.30 – 15.30

Henvendelser uden for åbningstider bedes sendes til kontakt@humandocs.dk

Nyhedsbrev