De er faglige, de er ressourcemæssige, de handler om arbejdsmiljø og derfor også om sygefravær, personalegennemstrømning, rekrutteringsproblemer etc. og de handler i sidste ende også om økonomi, at stedet får de rigtige takster, der matcher borgerens udfordringer og behov. Kort sagt; tænk på dokumentation som et (pædagogisk) aktiv – et aktiv af den helt store slags.
Dokumentationen ikke bare det skelet, hvorpå man hænger alt det andet. Dokumentation er den rygrad, hvorpå man hænger det skelet, der bærer alt det andet; faglighed, pædagogisk tilgang, formulering af delmål, handleanvisninger, sikring af en ensartet pædagogisk tilgang osv.
De døgntilbud, der har styr på deres socialfaglige dokumentation, har som reglen også har styr på alt andet. For de tilbud, hvor dokumentationen virkelig halter, kører det oftest kun én vej, nedad. Man får sjældent kunder i butikken af gode tilsynsrapporter, men der er gode chancer for at miste kunder på grund af dårlige tilsynsrapporter.
Det bliver nemt en spiral i den forkerte retning. De gode medarbejdere begynder at forsvinde hurtige end en normal personalegennemstrømning, større vikarforbrug, mindre faglig stabilitet, uro, hvad der igen kan lede til flere opsigelser, sygemeldinger – og rekrutteringsproblemer.